۱۳۸۹ دی ۳۰, پنجشنبه

مشكلات ويزاي ايران از كابل


بازار داغ دلال های ویزای ایران
در افغانستان هیچ کشور به اندازه ای ایران برای دادن ویزا سخت و سرگردانی آور نیست... از همه ولایت ها در کابل ایران بیشتر سخت گیری وقت کوشی ... می کند...بالاخره راهی سفارت ایران شدم؛ دونیم نشده به آنجا رسیدم که متأسفانه از همان ساعت تا ساعت
در حال كه بار ها قبل از ظهر و بعد از ظهر داد ميزد: تاجر نيست، تاجر نيست؟
چهار و نیم در صف مصاحبه یی ها که بیش از شانزده نفر نبودیم، معطل ماندیم!! که آخرش چهار نفر بچه پشتون که از ما جلو تر بود، آخرش یک چاقغولو هزارگی رفت و بعد از کلی معطلی بیرون آمد که بعد از آن هزارگی نوبت من بود؛ دو سه نفر پسره اوغان را که برون می شد، از پشت درب نیمه باز گفت: دگه هیچ کاری نمی شود! و حتی برای همین ها هم کاری انجام نشده است، فقط یک کاغذ کوچک داده ایم که بعداً بیایند! چون سرقونسول نیست!!!. بعد از بسته شدن درب عسکر افغانی واضح تر گفت: سرقونسول شاید شنبه برگردد، بهتر است شما روز شنبه بیایید!! . چند تای اصرار کردند که فردا بیایند. گفت : بیایید، ولی فکر نمی کنم کاری برای شما انجام شود و "فیش بانگ" داده شود. (فیش بانگ بعد از رسیدگی به کارت آزمایش، بلیط دو سره ای رفت و برگشت هوا پیما و قبول شدن ضامن (که عبارت است از یکی از این ها؛ سند موتر، سند خانه، کارمند رسمی یا چهار صد یا سه صد افغانی!)
در حال كه بار ها قبل از ظهر و بعد از ظهر داد ميزد: تاجر نيست، تاجر نيست؟
لذا خسته و مانده؛ راهی اتاق سرد مکتب شدم، از بس خستگی نتوانستم به اتاق گرم دفتر آیت الله مدرسی در ریگرشن بروم. شب که مکتب آمدم، برای وضو گرفتن که دیدم آب در این جا قطع است.
بازار داغ دلال های ویزای ایران
... یک مرد جوان هزارگی، با چهره گرفته و غمگین از من پرسید، وضع ویزا و گرفتن آن چگونه است؟
- برایش توضیع دادم.
- پرسید، هزینه اش چه قدر می شود؟
- گفتم: بدون هزینه پارسپورت، تقریباً بیست و پنج هزار که بیست هزار پول دو سره هوای پیما می شود، و پنجا یورو هم هزینه ویزا ... مجموعاً می شود.
- با تعجب پرسید: چه قدر طول می کشد؟ چون من از طریق یک دلال اقدام به اخذ ویزای ایران کرده ام که گفته شصت هزار (60000) افغانی گفته است.
- گفتم : اول زمان در این جا اصلاً قابل حساب نیست! اصل به درازا کشاندن زمان دادن ویزا در سفارت ایران است که معمولاً تا دو ماه طول می کشد.
- پرسیدم: تو که از طریق دلال اقدام کرده ای، ضمانتت چه می شود؟
- گفت : ضمانت و تمام کارها را دلال به عهده گرفته است.
- یعنی تمام هزینه ویزای شما همین شصت هزار می باشد؟ یعنی پول بلیط دو سره هوا پیما را هم دلال به عهده گرفته است؟
- متزلزل شد و گفت : نمیدانم!
- گفت: همین الان برایش زنگ میزنم!
- گفتم : برایش بگو برایش یک مشتری گیر آورده ای! ولی این مشتری می پرسد که پول بلیط هوا پیما به دوش شماست یا بدوش مشتری؟
- که او زنگ زد و از نزد ما دور تر رفت و بعد از چند دقیقه با چهره ای گرفته تر از قبل نزد ما برگشت و گفت : ازش پرسیدم که هزینه بلیط هوا پیما به عهد من است یا شما؟ دلال گفت: بدوش من می باشد! الان با هزینه بلیط هوا پیما، برای هر کدام من و مادرم فی نفر هشتاد هزار افغانی می شود!
- یک تاجک که پشت سر من در صف مصاحبه بود و شاهد و شریک صحبت های من با آن مرد بود، با تعجب تمسخر گفت: آخر مرد حسابی مرا دلال با همه مصارف 60000 هزار افغانی گفت، نرفتم، الان اگر سفارت ایران زیاد مرا اذیت کند، اصلاً میروم پول بلیطم را پس می گیرم و از خیر رفتن به ایران می گذرم. رو به من کرد و گفت : دو هشتاد هزار افغانی میدانی چند دلار می شود؟ من که خوب نتوانستم حساب کنم، گفتم: حدود هر نفر هزا دو صد لار هم بیشتر می شود، او هم تأیید کرد. ولی الان که دقیقاً با صرف 45 حساب کردم، هر نفر هزار و هفت صد هفتاد و هفتاد هفت دلار و هفتاد و هفتاد و ... صدم می شود(77778/1777) دلار که برای او مادرش می شود سه هزار و پنج صد و پنجا و پنج ... (55556/3555) هم بیشتر می شود!!. فکر می کنم، از بازار دلالی و قچاقی شاید چیزی به نفع ایران هم باشد که همان دو سه نفر چیزهای جالب در باره سود دهی به ایران گفتند. لذا با حساب سر انگشتی همان چند نفر متوجه شدیم که رفتن از طریق طورهای زیارتی و سیاحتی که 55000 تا 65000 می شود بهتر از اقدام بوسیله دلال ها است.

هیچ نظری موجود نیست: